måndag 5 december 2011

Smör som vattenpass.



När vi ska parkera bilen för natten, hamnar vi i en lätt dispyt. Med välformulerade och vänliga tilltal, försöker vi övertyga varandra om hur, när och varför husbilen ska placeras si eller så. -Jag vill se HAVET! har jag som första krav, men får ibland böja mig för att stirra på en långtradare eller soptunna till frukosten. -Utgångar, lätt att köra iväg, solens placering, vindens riktning, är sånt som den mer kör-och väderkunnige B framför som argument för uppställningen. Vattenpasset som visar både framåt/bakåt och sidledes jämnvikt fanns på plats på köksbänken, tills jag hävdade att "jag känner" att bilen lutar åt något håll, hur mycket än luftbubblorna visade att bilen stod helt "i våg", som det heter. Kvinnor känner sig fram här i världen och grundar de flesta livsbeslut på denna känsla. Om de istället hade handlat efter logiska tankeformuleringar, hade inte många äktenskap ingåtts eller barn avlats!
Vattenpass på köksbänken
Nu är det så att vår bil ska stå i en lätt uppförsbacke, för att den inuti ska vara helt plan. Ibland finns inga sådana backar, det verkar vara en bristvara just på Sicilien. Husbilsfolket använder då plast-ramper och kör upp ett eller flera hjul på, beroende på underlaget. Våra ligger ouppackade i ett skåp - vi ska väl komma överens och hjälpas åt... vi byter ju bara på fot-och huvudände i sängen för att slippa att stå och sova!
Sista triumferande argumentet för att jag hade rätt, när jag hävdade att bilen skulle ha stått på ett annat sätt, är när jag steker fisken på kvällskröken: -Titta nu, rinner smöret utåt/inåt/åt höger etc, vilket gör det omöjligt att få alla fileerna jämnbruna. Vägen till mannens hjärta går som bekant genom magen och - äntligen får jag gehör för mina önskemål om bostadens horisontallinje!







De pampiga barockkyrkan Santa Croce. Det tog 130 år att bygga den.
Vid färden ner genom Italien, besökte vi staden Lecce, belägen nere på stövelklacken. En gång en grekisk bosättning, senare ett centrum i romarriket och en orgie i 1600-talets barockstil. Tack vare en lättarbetad sten, pietra di lecce, kunde man frossa i utsmyckningar på byggnader. Lecce är också berömt för sina kurser i papier-maché.




Ett enormt rosettfönster med figurer utskurna i sten.



Vackra djur pryder kyrkan
Titta vad ni har förfulat kyrkan, säger en skulpterad kvinna och pekar på byggställningarna.


Pampig stadsport möter nutidens Smart-bil
Liten bil till litet "port-garage"!
Nån liten flicka med balettdrömmar, ska pressas in i skorna. 

Oj, hur ska en unge hålla sig fast i minimal sits?!
Marmor i alla ära - men inte är det väl någon lyx-säng?







Flickorna struntar i historiens vingslag.

Läckert historiehjul framför höghus
En kväll, vid ett torg, kom en ung tjej farande. Öppnade bakdörren på skåpbilen och kastade ut en massa slaktrens på gatan. 4-5 hundar dök upp, de hade väntat på hennes ankomst. Någon berättade att det var förbjudet att mata hundar så, men vi ser ofta att man lägger ut mat till vilda katter och hundar.

2 kommentarer:

  1. Jag tänker inte prata högt om min misstanke att kanske är det spisen och inte bilen som är lite ur horisontalläge. Min spis eller så är hela huset i tegel och betong är också lite ur balans. För vår del, misstänker jag att det är lättare att justera spisen. Den har små käcka fötter med skruvar som man kan ställa in.
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Ja, jisses va svårt att veta! Men visst är det värre när smöret rinner fel, än att några husmurar lutar hit eller dit! Det vore nog praktiskt att använda de där nivåklossarna, men jag tror vi är för lata för att böka med dom!

    SvaraRadera