onsdag 16 november 2011

HAVET!



Yiippiieee! Vi har kommit till det stora blå - till Medelhavet. Förstår inte varför det heter Medel, det är ju jättestort och borde få heta Oändlighetshavet. Det finns ju ingen ände på alla kluckande vågor som smyger runt uddar och in i vikar och sund till ett stort antal länder!

Titta på färgerna, känn sanden och hör vågorna! Nu är vi äntligen vid Medelhavet!

Vi är vid Adriatiska havet och om inte det funnes, kunde vi gått över till Kroatien och Slovenien. Hittade en fin asfaltplan precis vid stranden, ställde husbilen och sprang som småbarn ner till vattnet för att få lukta och lyssna och se. Spana ut över vågorna, känna hur tungt det är att gå i sand och småsten. Det fanns miljoner stenar, platta, lena, slipade. Visst måste man plocka? B tittade strängt på mig, han anade vad 5 månaders stenplockning skulle göra med bilens totalvikt, d v s övervikt. Men - om jag går ner 10 kilo, då kan jag få med 10 kilo sten hem! En genialisk ekvation, min mattelärare Sune skulle varit nöjd med mig.

Glada strandcaféer - och en del är öppna nu!
Vågorna gör spetsmönster










En euforisk händelse till - på samma dag! Vi plockade ut våra cyklar och trampade iväg en sväng. Åh, va kul! B var missnöjd med hur han skött sin cykel, det fanns portugisisk, röd lera kvar på däcken (två år sedan!).  Min tusen-kronorshoj från Biltema var ett riktigt fynd, 21 växlar att leka med. Solen sken, det var hett, Kajsa fick springa med lång lina - denna dagen, ett liv, som farbror Melker sa.



fantastiskt vacker graffitti





 
                             




                                      

1 kommentar:

  1. Eftersom vi har fastnat för Italien är det alltid kul att följa bloggar som reser där, ja andras oxå:)
    välkommen att titta in i min blogg, där finns en del om Italien och annat oxå.
    www.farmorleena.blogg.se

    SvaraRadera